15/12/2015

Social media marketing

Social Media Marketing

Marketing sieci społecznościowych

Tworzenie treści do sieci społecznościowych

Tworzenie grafik / postów / kampanii reklamowych

 

Social Media Marketing – co to w ogóle jest?

Social Media Marketing to działania marketingowe mające na celu stworzenie grupy odbiorców wiadomości wysyłanych za pomocą mediów społecznościowych. W skład tych działań wchodzi m.in.:social media marketing

  • Tworzenie stron tzw. Fan Page
  • Tworzenie profili na portalach społecznościowych
  • Budowanie świadomości  marki
  • Budowanie wizerunku marki
  • Content marketing
  • Dbanie o wizerunek firmy w mediach społecznościowych
  • Tworzenie i aktualizacja postów
  • Tworzenie grafik i tekstów reklamowych

Jak działa social media marketing?

Social media marketing ma za zadanie wykorzystanie serwisów społecznościowych oraz zaangażowania ich klientów do budowania świadomości danej marki lub produktu. Istnieją wszakże sposoby sprzedaży poprzez sieci społecznościowe, jednakże na tą chwilę najczęściej wykorzystuje się je do budowania wizerunku firmy. Wykorzystywany jest przy tym schemat bodaj najstarszej formy reklamy jaką zna świat. „Poczta pantoflowa” bo o niej jest mowa jest nadal jedną z najbardziej skutecznych sposobów reklamy bowiem dociera do klienta z zaufanego mu źródła – od jego znajomych lub rodziny. Dlatego też treści do social media marketingu tworzone są w całkowicie inny sposób, niż do jakiejkolwiek innej formy reklamy. Mają one całkowicie inny cel – zwrócenie uwagi odbiorcy i zachęcenie go do dzielenia się naszymi materiałami ze swoimi znajomymi. Skutkuje to zwiększeniem wiarygodności przekazywanych treści, a co za tym idzie zwiększeniem wiarygodności naszej firmy.

Media społecznościowe – krótki opis.

Na rynku polskim pomimo mnogości różnego rodzaju mediów społecznościowych możemy wydzielić grupę, mogącą pochwalić się znacznym udziałem w rynku. Są to:

  1. YouTube
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google +
  6. Pinterest
  7. Nasza klasa

Wg. życzenia prowadzimy social media marketing na wybranym portalu społecznościowym.

 A skoro jest ich tyle, na jakich się skupić?

Jak wykazują badania najczęściej używanym medium jest YouTube, który nieznacznie wyprzedza Facebook i Instagram. Social Media Marketing różni się jednak znacząco na każdym z nich, bowiem media zamieszczane na tych trzech portalach społecznościowych. O ile Social Media Marketing na YouTube.com opiera się głównie na plikach video i prezentacjach multimedialnych o tyle na pozostałych podstawowym medium są tzw. posty (treści) i zdjęcia i to na nich opierane są głownie kampanie.

Tendencje w sieci.

Czy tego chcemy czy nie czas leci nieubłagalnie. Ma to niewątpliwy wpływ zarówno na filozofię firm jak i na konsumentów. Od lat 90 ubiegłego wieku, kiedy na rynkach pojawiły się telefony komórkowe wyrosło do dzisiejszych czasów całkowicie nowe pokolenie, które od dzieciństwa było otoczone nowoczesnymi technologiami. Te pokolenie dziś bardzo często narzuca nowe reguły gry i nieodwracalnie zmienia strategię rynkową. Firmy przyjmujące wieloletnie strategie marketingowe jednoznacznie określają „cyfrowych konsumentów” jako kluczowy czynnik określania potrzeb dnia dzisiejszego. Nasuwa się więc jedno stwierdzenie:

Firmy, które już dziś uwzględniają potrzeby dwudziesto – trzydziestoletniego klienta i dostosuje kanały reklamy i sprzedaży do jego potrzeb mają realne szanse uzyskania znaczącej przewagi nad konkurencją w strategiach długofalowych.

Social Media Marketing w praktyce.

  1. Facebook  

    Głównym działaniem z zakresu social marketing na Facebooku, jest stworzenie i zarządzanie fanpage marki lub firmy. W ramach aktywności, na profilu zamieszcza się zdjęcia, filmy, lub wiadomości tekstowe. Działania mają na celu aktywizację fanów firmy, co przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku marki.  Liczbę użytkowników Facebooka na koniec roku 2012 szacuje się na 1 mld[1].

  2. Twitter  

    Pozwala firmom na bezpośredni kontakt z fanami. Przy tworzeniu informacji mamy do wykorzystania 140 znaków, co wymusza tworzenie krótki dynamicznych informacji, które mają szansę na ściągnięcie uwagi użytkowników. Wykorzystuje się go również do wstawiania odnośników do innych portali, na których zamieszcza się pozostała część przekazu marketingowego. Twitter pod koniec roku 2012 osiągnął 200 mln użytkowników[2].

  3. YouTube  

    Strategia prowadzenia działań na YouTubie, skupia się na tworzeniu filmów reklamowych oraz wirusowych. Mają one za zadanie przyciągnięcie widzów, przy czym muszą być ciekawe i interesujące dla użytkownika, ponieważ ma on kontrolę nad tym co ogląda. Filmy wirusowe na pierwszym miejscu stawiają na rozbawieniu lub zaciekawieniu użytkownika, dopiero później na promocji marki lub produktu. Są one zazwyczaj dłuższe niż reklamy telewizyjne z racji braku ograniczenia czasowego, a wszystkie koszty ograniczają się do budżetu na stworzenie filmu.

Porównanie z tradycyjnymi kampaniami

Porównując do tradycyjnych kampanii reklamowych w Internecie, starają się nie wykorzystać tradycyjnych, środków takich jakich, banery, mailing, reklama kontekstowa. Prowadzenie tego typu działań nie jest jednak pozbawione ryzyka, ze strony użytkowników. Przy prowadzeniu tego typu działalności, dochodzi do interakcji z użytkownikami, dzięki czemu tworzy się bliższe relacje z użytkownikami. Dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych istnieje możliwość obserwowania w czasie rzeczywistym skutków działań reklamowych oraz szybkiego reagowania na pojawiające się zagrożenia. Część działania skupia się nie na, sprzedaniu produktu, a przyciągnięcie fanów, który w pozytywny sposób będę reagować na działania marketingowe.

źródło: wikipedia.org